Reservationstid kortbetalning

Uppdaterad

Fråga till klarna om Reservation kortbetalning


Jag har en fråga om vad som händer när ett orderbelopp som reservationstiden går ut på.

Dels får vi som butik en påminnelse om att den håller på att utgå.

Vårt butiksid är K755570.


Vad händer mot kund? Får kunden något meddelande som epost om att reservationstiden löpt ut.


Vi har ett referensnummer 1599273 där tiden gått ut. Det verkar som om vår signal inte har gått till er klarna om att ordern är skickad. Det får vi undersöka om varför den signalen inte gått men min fråga är om kunden får något slags meddelande om att tiden gått ut och hur det meddelandet ser ut till kund?


När en kund väljer att betala med kort så reserveras ett belopp på kunden konto. Står det något specifikt på kundens kontoutdrag?


Hoppas ni kan hjälpa mig med svar.


Svar från klarna:

Vi uppmärksammade att ert mejl har skickats från en användare som inte är registrerad för butiken i Butiksportalen och därför kan vi endast ge er generell information. Om ni önskar specifik information om ordern ber vi er att kontakta oss från en registrerad mejladress.

När en orders reservationstid går ut på grund av att ordern inte aktiverats (och alltså skickats) inom denna tid registreras en automatisk återbetalning till kunden. Har kunden valt faktura som betalmetod så har kunden inte mottagit någon faktura, då denna skickas först när ordern aktiveras.


Följdfråga till klarna:

Men om kunden betalat med Kort, står det något specifikt eller släpps bara pengarna tillbaka? Vi behöver inte veta om någon specifik kund, GDPR som vi vet.

Vi vill bara veta i allmänt.


Svar från klarna:

Det är ingen specifik information som går ut till kunden när reservationstiden går ut. Om kunden i fråga använder sig av Klarna-appen så kan de där följa status för ordern i fråga. När ordern är reserverad så står det "Payments pending" eller "Behandlas av butik". Om ni väljer att avbryta ordern så kommer status ändras till "Avbruten". Status för ordern ändras ej när reservationstiden går ut utan då kommer en automatisk återbetalning ske och detta reflekteras på kundens bankkonto efter 1-5 arbetsdagar.

Kunden kan alltid nå ut till vår kundsupport för att få mer information och vidare hjälp med deras köp och betalning. Ni hittar deras kontaktuppgifter här.

warning Created with Sketch.