Delade order
Hej
Vi kommer släppa på förbokningsartiklar i Askås senast imorgon bitti (26/1) med möjlighet för kunden att välja i kassan att få delad leverans om ordern innehåller förbokningsvaror (artiklar med lagerstatus 12).
Orderflöde
Det som händer om kunden väljer att dela sin order är att den ursprungliga ordern annulleras och två nya skapas, som exporteras till Pyramid. Kunden får först ett orderkvitto på hela beställningen där vi under leveranstid anger att ordern ska delas och att det kommer ett nytt mejl med leveranstider. Det mejlet (som nu är något uppsnyggat med logga) skickas så snart ordern delats och innehåller en text med nya ordernummer och leveranstid för dem (med specificerade orderrader). Jag bifogar exempel på båda mejlen.
Fraktavgiften sätts utifrån ursprungsordern och läggs på den första delade ordern. Den andra delade ordern är alltså alltid fraktfri. På samma vis väljs fraktmetod efter ursprungsorderns innehåll och i vissa fall kommer vi inte kunna använda den kunden valt till båda leveranserna, utan kommer tvingas byta på en av dem.
Betalmetoder
Det går inte att direkt välja Swish som betalningsmetod för delade order (anledningen är att vi då inte kan matcha den enda betalningen mot fakturorna för de delade ordrarna), endast Klarnas betalmetoder (går att välja Swish via Klarna).
På impecta.dk går det att välja MobilePay eftersom det också går via Klarna.
Klarna
I Klarna Merchant Portal är det ursprungsordern som finns, i odelat skick. Dock kommer den byta nummer till den första delade orderns när vi skickar den. Ordern blir då delaktiverad hos Klarna. Oklart om, men troligt, att den sedan även byter nummer till den andra delade orderns när den i sin tur skickas.
Annullering/återköp/återbetalning
Skulle kunden ångra sitt köp finns det några viktiga aspekter att ta hänsyn till som särskiljer delade order från andra:
Ändra aldrig en delad orders status till ”Annullerad”, om inte båda delade order ska annulleras. För då skickas ett annulleringsanrop på "Klarnaordern" – dvs. du annullerar alla delar av ursprungsbeställningen hos Klarna.
Gör istället återköp på det som returnerats/inte ska levereras. Viktigt dock att vi först levererat något av det som beställts så ordern fått status "PART_CAPTURED" hos Klarna.
Vid testerna av återköp har ordern sett förvirrande ut i Merchant Portal, men utan att det fått några ”felkonsekvenser” mot kund. Får vi felmeddelande från Klarna vid återköp, måste vi gå in i Merchant Portal och genomföra återbetalning/släpp av artiklar där.
Eftersom vi i vissa fall inte kan ändra statusen till ”Annullerad” kommer order ligga kvar som aktiva i Askås om vi inte skickat dem (med status ”Under behandling”). För att de inte ska visas i våra widgets med aktiva order, kommer jag beställa en ny orderstatus ”Återköpt till fullo”, som vi kan sätta manuellt och som då kan undantas vid sökningar och i widgets.
Vänliga hälsningar,
Torbjörn Gårdestig
Driftansvarig
Impecta Fröhandel
SE-643 98 JULITA
Tel: 0150-923 31
Dir: 0150-66 96 92
E-post: torbjorn@impecta.se
Web: www.impecta.se